1title1_left.jpg (5370 bytes) 1title1_right.jpg (11103 bytes)
   

  Αρχική
  Γυμνάσιο
  Αξιοθέατα
  Νέο Σούλι
  Κάμερες
  Καιρός
  Κοσμογραφία
  Συζητήσεις
  Αναφορές
  Αναζήτηση
  Επικοινωνία
           




 

 


ΕΡ : Πότε πρωτοεκδόθηκε η εφημερίδα σας, ποιος είναι εκδότης - διευθυντής της, πόσα άτομα απασχολεί και ποια είναι η κυκλοφορία της;

ΑΠ: Η εφημερίδα Παρατηρητής εκδόθηκε το Μάιο του 1979 για αυτό και εφέτος συμπληρώνουμε 30 χρόνια έκδοσης της. Αρχικά η εφημερίδα κυκλοφόρησε ως εβδομαδιαία και ονομαζόταν «Εβδομαδιάτικος Παρατηρητής» Από το 1983 κυκλοφορεί σε καθημερινή βάση δηλαδή 5 μέρες την εβδομάδα όπως προβλέπει και η νομοθεσία για την έκδοση και κυκλοφορία του καθημερινού περιφερειακού τύπου. Ιδιοκτήτρια εταιρεία της εφημερίδας είναι οι Σερραϊκές Εκδόσεις Ε.Π.Ε. Εκδότρια Διευθύντρια του Καθημερινού Παρατηρητή είναι η Διαμάντω Φραγγεδάκη. Είναι γνωστό ότι από τις αρχές του 2000 η ιδιοκτήτρια εταιρία  συμμετέχει στην κοινοπραξία Δίκτυο ΣΥΝ Πέντε όπου τυπώνει την εφημερίδα στις πλέον σύγχρονες εγκαταστάσεις στο κοινό πιεστήριο της παραπάνω κοινοπραξίας. Στην εταιρία  εργάζονται 5 άτομα. 25 είναι οι συνεργάτες της εφημερίδας. Ο Καθημερινός Παρατηρητής συμμετέχει σε διεθνείς  αποστολές συνοδεύοντας τα επίσημα ταξίδια του Προέδρου της Δημοκρατίας και Υπουργών της Κυβέρνησης. Στις 24 σελίδες περιλαμβάνονται τοπική, περιφερειακή, αλλά και  εθνική και διεθνή  ειδησεογραφία λόγω της αποκλειστικής συνδρομής που έχει η εφημερίδα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Δεν κομπάζω αλλά σύμφωνα  με τα παραπάνω  ο Καθημερινός Παρατηρητής είναι μια ολοκληρωμένη εφημερίδα.


ΕΡ: Οι μεγάλες εφημερίδες για να αυξήσουν την κυκλοφορία τους προσφέρουν στο αναγνωστικό κοινό τους μουσικά CD, DVD, τσάντες και βιβλία. α) Επικροτείται αυτή την τακτική; β) Σκέπτεστε να την ακολουθήσετε στο μέλλον;

ΑΠ:  Είναι γεγονός ότι ο τύπος και στην Ελλάδα από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 χρησιμοποίησε διάφορες δελεαστικές προσφορές  για να προσελκύσει αναγνώστες. Αυτό έγινε κυρίως από τις εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας. Στην πορεία το κόστος των προσφορών ήταν δυσανάλογο με τα προσδοκώμενα κέρδη και με το πέρας του χρόνου η προσπάθεια εγκαταλείφθηκε από τα ημερήσια και απογευματινά φύλλα για να περιοριστεί πλέον στα κυριακάτικα φύλλα. Οι περιφερειακές ή όπως αποκαλούνται τοπικές εφημερίδες δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε τέτοιου είδους προσφορές όπως αυτές των μεγάλων εφημερίδων. Όταν αυτό επιχειρήθηκε από μικρή μερίδα του τοπικού τύπου τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. 

ΕΡ: Σε όλες τις χώρες της ευρωπαϊκής Ένωσης οι επαρχιακές εκδόσεις εφημερίδων επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις. Στην Ελλάδα λαμβάνονται μέτρα για την στήριξη και την θωράκιση του επαρχιακού τύπου;

ΑΠ: Δυστυχώς στη χώρα μας δεν είναι αρκετά τα κίνητρα για τη στήριξη του περιφερειακού τύπου (χρησιμοποιώ αυτόν τον όρο γιατί ο όρος επαρχιακός είναι παρωχημένος και έχει αρνητική χροιά). Με τον νόμο 3548/2007 επιχειρήθηκε να υπάρξει  μια τάξη, αλλά δυστυχώς με πρόσφατη τροπολογία, τα ομολογουμένως αυστηρά κριτήρια που έθετε για το δικαίωμα της κρατικής καταχώρισης, σχεδόν καταργήθηκαν και φοβάμαι ότι δεν θα υπάρξει μεγάλη αλλαγή. Τονίζω ότι  ο Καθημερινός Παρατηρητής ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις που ορίζει η ισχύουσα πλέον νομοθεσία.    

ΕΡ: Ο τοπικός Τύπος κατέχει μια αυτοδύναμη και διαρκή θέση στην αγορά. H θέση αυτή είναι ανταγωνιστική ως προς τον λεγόμενο Αθηναϊκό Τύπο, ή συμπληρωματική;

ΑΠ: Ο τοπικός τύπος κατέχει δεσπόζουσα θέση στην καθημερινή ενημέρωση των κατοίκων της ελληνικής περιφέρειας. Αυτό δεν το λέω εγώ προκύπτει από έρευνες που έχουν γίνει από τους αρμόδιους φορείς. Δυστυχώς σχετικά με την κρατική καταχώριση δηλ τις διαφημίσεις που προέρχονται από το Δημόσιο με την στενή έννοια  του όρου(Υπουργεία, Οργανισμοί, ΝΠΔΔ που ασκούν κεντρική εξουσία) η νομοθεσία προβλέπει να διατίθεται το 30 % στον περιφερειακό τύπο ) κάτι που δεν εφαρμόζεται.

Σε επίπεδο τοπικής αγοράς ο τοπικός τύπος κατέχει ικανοποιητικό κομμάτι της διαφημιζόμενης πίττας. Με την ευκαιρία θα ήθελα να τονίσω ότι δεν μπορούν να διαφημιστούν όλα τα προϊόντα  στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο. Υπάρχουν προϊόντα που για την προβολή τους ενδείκνυται ως προσφορότερο μέσο ο τύπος. Εκείνο που πρέπει να διορθωθεί είναι ο τρόπος διάθεσης της κρατικής καταχώρισης λαμβάνοντας υπόψη τα αντικειμενικά κριτήρια του μέσου και όχι το πελατειακό, κομματικό σύστημα επιλογής του μέσου.

ΕΡ:Σε έρευνα που έγινε στο διαδίκτυο (www.papaki.gr) για την σχέση των νέων με τις εφημερίδες τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. Προτιμούν άλλες μορφές ενημέρωσης (διαδίκτυο, τηλεόραση, ραδιόφωνο) από το ν' αγοράσουν μια εφημερίδα. Με ποιο τρόπο σκέπτεστε να πλησιάσετε τους νέους;

ΑΠ: Ο Καθημερινός Παρατηρητής είναι η εφημερίδα των νέων. Αυτό προκύπτει από τις συνεργασίες και τα σχόλια  των συνδρομητών και γενικά αναγνωστών ηλικιακής ομάδας 18-30 που έχουμε σε καθημερινή πλέον βάση. Επιπλέον το σχήμα της εφημερίδας, η σελιδοποίηση και η τετραχρωμία της, δίνουν ένα ολοκληρωμένο προϊόν ιδιαίτερα φιλικό προς τους απαιτητικούς αναγνώστες της προαναφερόμενης ηλικιακής ομάδας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εφημερίδα διατίθεται στα περίπτερα της πόλης μόνο στην τιμή των 0,10 Ευρώ, τιμή προσιτή σε όλα τα βαλάντια. Τέλος η θεματολογία της εφημερίδας έχει σε μεγάλο ποσοστό θέματα που ενδιαφέρουν τους νέους. Και κάτι ακόμη η πλειονότητα των συνεργατών του Καθημερινού Παρατηρητή  είναι νέες και νέοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Για την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας

ΕΡ: Ποιος ήταν ο κύριος λόγος που σας ώθησε στη δημιουργία της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας σας;

ΕΡ: Συνεργάζεστε με κάποια αλλά sites και ποια η βάση συνεργασίας σας;

ΕΡ: Είστε ικανοποιημένοι από την κίνηση της σελίδας σας; Η κίνηση της σελίδας είναι διαρκώς αυξανόμενη.

Α.Π.  Συνοψίζω τις παραπάνω τρεις ερωτήσεις σας, δίνοντας μια ολοκληρωμένη απάντηση. Η ιστοσελίδα του Καθημερινού Παρατηρητή www.paratiritisnews.gr λειτουργεί περίπου εδώ και 2 χρόνια. Είμαι αρκετά ικανοποιημένος από τη λειτουργία της και την απήχηση που έχει στο αναγνωστικό κοινό. Είναι εύχρηστη,  σε οργανωμένο πλαίσιο, χωρίς να χάνεται ο επισκέπτης, με κατηγοριοποίηση των θεμάτων της. Δεν περιλαμβάνονται όλες οι ειδήσεις της έντυπης μορφής γιατί α) θα ήταν «παραφορτωμένη» η ιστοσελίδα γεγονός που θα την καθιστούσε αργή στο «κατέβασμα» της και β) πρέπει να προσαρμόζεις την είδηση ή το σχόλιο στο μέσο που τη μεταδίδει. 

Είναι μια κοπιαστική εργασία γιατί πρέπει να ενημερώνεται καθημερινά η ιστοσελίδα, αλλά πιστεύω ότι το πετυχαίνουμε. Επιπλέον σεβόμενοι τους συνδρομητές και τους αναγνώστες που αγοράζουν την εφημερίδα από το περίπτερο, η ενημέρωση της ιστοσελίδα γίνεται το μεσημέρι κάθε μέρας. Αυτό δεν γίνεται γιατί αντιμετωπίζουμε το διαδίκτυο ως ανταγωνιστικό μέσο, κάθε άλλο, το θεωρούμε απαραίτητο εργαλείο για την προβολή της εφημερίδας και την επικοινωνία με τους φίλους και αναγνώστες του «Καθημερινού Παρατηρητή» σε όλο τον κόσμο. Μη σας φαίνεται υπερβολικό, όταν μια εφημερίδα κυκλοφορεί εδώ και 30 χρόνια έχει φίλους παντού. Από την ανάλυση της ιδιαίτερα  μεγάλης επισκεψιμότητας της ιστοσελίδας, αλλά και της  αναγνωσιμότητας των κειμένων της προκύπτει ότι τροφοδοτούμε πολλά ΜΜΕ τα οποία δυστυχώς δεν αναφέρουν τον Καθημερινό Παρατηρητή  ως πηγή άντλησης της είδησης. Αυτό είναι αντιδεοντολογικό από αυτούς που το διαπράττουν συστηματικά και θα έλεγα ότι κρύβει και μια μίζερη στάση απέναντι σε όσους απευθύνονται. Το κέρδος είναι ότι όλοι μας λαμβάνουν σοβαρά υπόψη. Βεβαίως και συνεργαζόμαστε και με άλλες ιστοσελίδες ειδησεογραφικού και μη περιεχομένου των Σερρών αλλά και άλλων περιοχών της χώρας.

Μιλήστε μας για τα σχέδια σας ή αλλαγές που θα δούμε στο προσεχές μέλλον.

ΑΠ: Όταν μιλώ για τα σχέδια σκέφτομαι μια παροιμία « Όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια, τα βλέπει ο Θεός και γελά» Δεν είμαι μοιρολάτρης, αλλά θεωρώ πως οτιδήποτε σχεδιάζεις θα πρέπει να λαμβάνεις σοβαρά υπόψη τον παράγοντα άνθρωπο. Αναφέρομαι στους εργαζόμενους και συνεργάτες της εφημερίδας. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω ότι στα 30 χρόνια κυκλοφορίας του Παρατηρητή η εργοδότρια εταιρία σεβάστηκε τους εργαζόμενους, τηρώντας τους όρους των εργασιακών σχέσεων τους. Η επιτυχία μια επιχείρησης οφείλεται και στους ανθρώπους που εργάζονται σ’αυτή. Στην ομολογουμένως σημερινή  παγκόσμια, αλλά και τοπική οικονομική κρίση καμιά σοβαρή επιχείρηση δεν μπορεί να έχει ένα οργανωμένο σχέδιο δράσης που να υπερβαίνει τους τρεις μήνες. Θετικό βήμα θεωρώ ότι έχουμε ιδιόκτητα γραφεία στην οδό Υψηλάντου 2 και  ότι καταφέραμε να μειώσουμε τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης ανταποκρινόμενοι στις καθημερινές απαιτήσεις. Αυτό οφείλεται στην Εκδότρια Διαμάντω Φραγγεδάκη που πέτυχε μέσα σε τρία χρόνια να φέρει σε πέρας και με επιτυχία ένα δύσκολο έργο ανασυγκρότησης της επιχείρησης. Επιπλέον στα άμεσα σχέδια είναι να βελτιώσουμε το σύστημα διανομής της αλλά και να αναβαθμίσουμε την ιστοσελίδα μας.

 
Αντώνης Αθαν.Φραγγεδάκης

Δικηγόρος-Δημοσιογράφος

M.A. Πολιτιστικής Διαχείρισης, Διοίκησης και Επικοινωνίας

Του Τμήματος Μ.Μ.Ε. και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου

 

Μάρτιος 2009

Αθανασιάδης Αθανάσιος

athanasiadi@sch.gr