1title1_left.jpg (5370 bytes) 1title1_right.jpg (11103 bytes)
   

  Αρχική
  Γυμνάσιο
  Αξιοθέατα
  Νέο Σούλι
  Κάμερες
  Καιρός
  Κοσμογραφία
  Συζητήσεις
  Αναφορές
  Αναζήτηση
  Επικοινωνία
           




 

Στις 17 Δεκεμβρίου επισκεφθήκαμε το Ειδικό Σχολείο της πόλης μας με σκοπό να μοιράσουμε στους μαθητές του τα παιχνίδια που είχαμε συγκεντρώσει γι’ αυτούς.

Έτσι είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με το Διευθυντή του Ειδικού σχολείου κ. Κιοσσέ και με άλλους εκπαιδευτικούς που προσφέρουν αξιόλογο έργο σ’ένα τόσο ιδιαίτερο σχολικό περιβάλλον και έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με δύσκολες και απρόβλεπτες καταστάσεις.

 

 

 

 

 

Κύριε Κιοσσέ, είστε ο καινούργιος Διευθυντής του σχολείου. Πείτε μας λίγα λόγια για το Ειδικό σχολείο και για το  λόγο που επιλέξετε να εργαστείτε εδώ.

 

- Το Ειδικό σχολείο είναι μια μονάδα Ειδικής Αγωγής. Ανήκει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ιδρύθηκε πριν από είκοσι χρόνια. Δεχόμαστε μαθητές που έχουν κάποιες διαταραχές. Αυτές οι διαταραχές είναι είτε προβλήματα νοητικής υστέρησης, είτε διαταραχές συμπεριφοράς όπως υπερκινητικότητα ή ανήκουν στο  φάσμα του αυτισμού. Ανέλαβα τα καθήκοντα μου εδώ και δύο μήνες. Ασχολούμαι με την ειδική αγωγή εδώ και έξι χρόνια και  έχω υπηρετήσει πάλι στο σχολείο αυτό. Έχω υπηρετήσει επίσης σε μονάδες ένταξης που λειτουργούν μέσα στα κανονικά σχολεία, και ήρθα εδώ με το σκεπτικό ότι θα μπορούσα να προσφέρω περισσότερα σ’ αυτό το χώρο.

 

 

Ποιες είναι οι δραστηριότητες του σχολείου σας;

 

- Εκτός από το καθημερινό πρόγραμμα έχουμε και κάποιες επιπλέον δραστηριότητες. Πρώτον, κάθε Πέμπτη μια ομάδα μαθητών, συνοδευομένη από κάποιους εκπαιδευτικούς βγαίνει εκτός σχολείου και επισκέπτεται διάφορες  υπηρεσίες και φορείς. Δεύτερον, υπάρχει ένα πρόγραμμα θεραπευτικής ιππασίας το οποίο γίνεται από τη φυσιοθεραπεύτρια του σχολείου. Είναι το μοναδικό πρόγραμμα που γίνεται πανελλαδικά και έχουμε τη μοναδική φυσιοθεραπεύτρια που είναι ειδικευμένη πάνω στη  θεραπευτική ιππασία. Τρίτον, έχουμε ένα πρόγραμμα που το ονομάζουμε «το Σχολείο κοντά στην Οικογένεια» και το οποίο εφαρμόζεται από φέτος. Επειδή θέλουμε να έχουμε επικοινωνία με τους γονείς και επειδή πολλοί από τους γονείς δεν έχουν την δυνατότητα να έρχονται στο σχολείο, αποφασίσαμε να επισκέπτεται η κοινωνική λειτουργός τις οικογένειες σε εβδομαδιαία βάση. Τέταρτον, από την επόμενη χρονιά έχουμε σκοπό να πραγματοποιήσουμε  κάποιες συναντήσεις των εκπαιδευτικών με το Σύλλογο γονέων κατά τις οποίες θα γίνονται ορισμένα  ενδοσχολικά μαθήματα προς τους γονείς. Το γονέα τον θέλουμε άμεσο συνεργάτη και συνεκπαιδευτή. Αυτά που γίνονται εδώ πρέπει να συνεχίζονται και στο σπίτι και για να γίνει αυτό εδώ πρέπει ο γονέας να ενημερωθεί, ανεξάρτητα που μορφωτικού επιπέδου.  Οι γονείς δυστυχώς έχουν έλλειμμα ενημέρωσης πάνω στα προβλήματα  που παρουσιάζουν τα παιδιά τους. Αυτό το πρόγραμμα θα αναφέρεται αποκλειστικά στους γονείς των μαθητών μας. Υπάρχει επίσης το σκεπτικό, από την επόμενη σχολική χρονιά, να το παρακολουθήσουν και  άλλοι γονείς και συνάδελφοι της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

 

 

 

 

Ποια είναι η γνώμη σας για τους Παραολυμπιακούς αγώνες;

 

- Είναι ότι καλύτερο για να μπορέσουν τα άτομα αυτά  να δείξουν την θέληση τους και την επιμονή τους.

 

 

Μαθητές του Σχολείου σας έχουν πάρει μέρος στους Παραολυμπιακούς;

 

- Βεβαίως και έχουμε και πρωταθλητές.

 

 

Υπάρχουν κάποια Ευρωπαϊκά προγράμματα που ενισχύουν τις δραστηριότητες σας;

 

- Ευρωπαϊκά προγράμματα υπάρχουν στα πλαίσια του Σωκράτης Κομένιος. Υπάρχει ένα πρόγραμμα που αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και υπάρχει ένα άλλο για το οποίο έχουμε κάνει αίτηση και περιμένουμε την έγκριση του. Το πρόγραμμα αυτό έχει σχέση με την ιππασία και μάλιστα με την θεραπευτική ιππασία. Το πρόγραμμα της θεραπευτικής ιππασίας που πραγματοποιείται τώρα, γίνεται χάρη σε χορηγίες κάποιων ευαίσθητων συμπολιτών μας.

 

 

Μέχρι ποια ηλικία φοιτούν τα παιδιά εδώ;

 

- Μέχρι δεκατεσσάρων ετών. Αλλά πάντα υπάρχει κάποια ελαστικότητα και παρατείνεται η φοίτηση των παιδιών μέχρι τα 17 –18 τους χρόνια.

 

 

 

 

 

Μετά τι γίνεται;

 

- Μετά υπάρχει το Εργαστήρι Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης  όπου οι μαθητές συνεχίζουν τη φοίτησή τους. Αυτό είναι το αντίστοιχο γυμνάσιο που φοιτάτε και εσείς. Εδώ όμως υπάρχει ένα πρόβλημα. Το εργαστήρι είναι  κατάρτιση και για να καταρτιστεί κάποιος απαιτείται ένα επίπεδο. Έτσι συμβαίνει συχνά κάποιοι μαθητές που τελειώνουν  το Ειδικό σχολείο να μην μπορούν να φοιτήσουν στο Εργαστήρι. Γι αυτό όπως είπα και προηγουμένως παρατείνουμε την φοίτηση στο Ειδικό σχολείο  μέχρι τα 14 χρόνια τους. Ίσως αναρωτιέστε τι γίνεται  μ’ αυτά τα παιδιά. Εμείς τα κρατάμε εδώ μέχρι τα 18 τους χρόνια. Τότε είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερώσουμε τους γονείς τους ότι δεν μπορούν πλέον να φοιτούν στο σχολείο μας. Αυτή είναι μια δύσκολη στιγμή για τους γονείς γιατί υπάρχει ένα κενό από τη μεριά της Πολιτείας. Τι θα κάνει τώρα το παιδί; Που θα είναι; Στην πόλη μας, υπάρχει αυτή τη στιγμή το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης του Δήμου, όπου μπορούν να απασχοληθούν οι μαθητές φεύγοντας από το Ειδικό σχολείο. 

 

 

Πόσα Ειδικά σχολεία σαν αυτό υπάρχουν στην Ελλάδα;

 

- Κάθε νομός έχει ένα ειδικό σχολείο. Ορισμένοι έχουν και δυο.

 Εμείς έχουμε εγκατασταθεί εδώ και ένα χρόνο στις καινούριες εγκαταστάσεις  που  βλέπετε. Πρόκειται για ένα σχολείο οργανωμένο και στελεχωμένο πολύ καλά. Αλλά δυστυχώς σαν νομός είμαστε πίσω γιατί έχουμε μόνο εννέα τμήματα ένταξης. Για να καταλάβετε τι εννοώ σας λέω ότι  η Έδεσσα έχει είκοσι.

 

 

Τι προσφέρει το Ειδικό Σχολείο στους μαθητές του, στις οικογένειες τους και στην κοινωνία γενικότερα;

 

- Νομίζω ότι ο ρόλος των σχολείων αυτών είναι πολύ σημαντικός. Οι ανάγκες ενός μαθητή  που παρουσιάζει κάποια ειδικά προβλήματα δεν μπορούν να ικανοποιηθούν μέσα σ’ένα συνηθισμένο σχολείο είτε αυτό είναι  Δημοτικό, είτε είναι Γυμνάσιο . Αυτές τις ανάγκες αυτή τη στιγμή μπορούμε να τις καλύψουμε εμείς σαν Ειδικό σχολείο. Ένας μαθητής που φοιτά σ’ένα Ειδικό σχολείο έχει ανάγκη από φυσιοθεραπεία, ειδικά μαθήματα μάθησης και αυτά γίνονται μόνο εδώ. Από τη μεριά τους, οι γονείς θέλουν να γίνεται ότι το καλύτερο για το παιδί τους. Εμείς προσφέρουμε αυτή την εκπαίδευση  και επιπλέον κάποια ενημέρωση πιο λεπτομερή πάνω στο πρόβλημα του παιδιού τους και κάποιες  γενικές ή και ειδικότερες κατευθύνσεις. Αυτά τα πράγματα νομίζω ότι αρκούν  για να είναι ικανοποιημένοι οι γονείς. Από φέτος επίσης το σχολείο μας λειτουργεί ως ολοήμερο και καλύπτουμε τις ανάγκες 10 παιδιών. Το δυναμικό του σχολείου μας  είναι 24 μαθητές και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από νέους μαθητές.

 

 

Σας ευχαριστούμε πολύ για την ενημέρωση. Σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία στους στόχους σας και εμείς από τη μεριά μας υποσχόμαστε να κάνουμε ότι μπορούμε για τον αποστιγματισμό των παιδιών αυτών και την ένταξη τους στη κοινωνία.

 

         

 

 

 

Στη συνέχεια μιλήσαμε με την κ. Χρύσα Καρρά, γυμνάστρια του Ειδικού σχολείου η οποία μας ενημέρωσε σχετικά με τα Specials Olympics και τις αθλητικές δραστηριότητες των μαθητών του Ειδικού Σχολείου.

 

 

Κυρία Καρρά, σε ποιες αθλητικές δραστηριότητες συμμετέχουν τα παιδιά σας;  Πόσο σημαντική είναι αυτή η συμμετοχή τους;

 

- Με τα παιδιά του σχολείου παίρνουμε μέρος σε διάφορες εξωσχολικές εκδηλώσεις αθλητικού περιεχομένου. Τα παιδιά μας είναι αθλητές στα Specials Olympics. Έχουμε παιδιά που έχουν διαγωνιστεί σε πανελλήνιο επίπεδο και παιδιά που έχουν διαγωνιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Φέτος είχαμε συμμετοχή στο παγκόσμιο πρωτάθλημα που έγινε στην Ιρλανδία, όπου υπήρχε  συμμετοχή 3.500 αθλητών από 147  χώρες όλου του κόσμου. Στους αγώνες αυτούς  συμμετείχαμε με δυο ομάδες. Δυο παιδιά μας αγωνίστηκαν στη ρυθμική. Τα υπόλοιπα που αποτελούσαν την ομάδα του βόλεϊ ήταν παλιοί μαθητές μας που τώρα έχουν αποφοιτήσει. Συνεχίζουν  όμως να είναι μαζί μας και κάνουμε απογευματινές προπονήσεις. Έτσι καταφέραμε να κάνουμε μια ομάδα βόλεϊ η οποία εκπροσώπησε την  Ελλάδα στο παγκόσμιο πρωτάθλημα.

 

 

 

 

 

Πείτε λίγα λόγια για τους Παραολυμπιακούς αγώνες και τα Specials Olympics.

 

- Τα Specials  Olympics είναι αγώνες για παιδιά με ειδικές ανάγκες που έχουν κοινό χαρακτηριστικό τους τη νοητική υστέρηση. Ενώ η Παραολυμπιάδα  διοργανώνεται για άτομα που έχουν μόνο κινητικά προβλήματα και όχι νοητική υστέρηση. Παιδιά από το Σχολείο μας έχουν πάρει μέρος σε πανελλήνιους και διεθνείς αγώνες, έχουν πάρει πάρα πολλές διακρίσεις, και πολλά μετάλλια χρυσά αργυρά και χάλκινα. Επίσης παιδιά μας έχουν βραβευτεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο οποίος κάθε  χρόνο βραβεύει τα παιδιά που διακρίνονται στον αθλητικό χώρο. Αρκετά παιδιά από τις Σέρρες συμμετέχουν σ’ αυτούς τους αγώνες και είμαστε περήφανοι γ’αυτό.

 

 

 

 

 

Μιλήστε μας για τους αγώνες του 2003. Που διοργανώθηκαν; Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας;

 

- Η φετινή εμπειρία μας στους αγώνες της Ιρλανδίας ήταν  καταπληκτική. Ήρθαμε σε επαφή με παιδιά  από όλο τον κόσμο, επικοινωνήσαμε μαζί τους, παίξαμε μαζί τους, πήραμε νέες ιδέες, ανταλλάξαμε εμπειρίες και εντυπώσεις. Είναι εντυπωσιακός  ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούν τα παιδιά μεταξύ τους παρόλο που δεν  γνωρίζουν τις γλώσσες και το πόσο χαίρονται όλη αυτή τη διαδικασία που γίνεται. Ήμασταν στην Ιρλανδία το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου. Για μια βδομάδα φιλοξενηθήκαμε από τους Ιρλανδούς και μια  βδομάδα ήταν καθαρά το αγωνιστικό πρόγραμμα. Την φιλοξενία μας την είχε αναλάβει μια μικρή πόλη της Ιρλανδίας, των 30000 κατοίκων. Ήταν όλοι ενημερωμένοι, ήταν όλοι εκπληκτικοί. Περάσαμε φανταστικά. Κάθε μέρα υπήρχαν διαφορετικές εκδηλώσεις. Οι Ιρλανδοί είχαν γεμίσει την πόλη τους με ελληνικές σημαίες, παντού ήταν γραμμένο στα ελληνικά «Καλώς ήρθατε, Έλληνες» ακόμη και αρχαία ρητά. Υπήρχαν πολλοί διερμηνείς για να διευκολύνεται η επικοινωνία των κατοίκων με τα παιδιά. Η ατμόσφαιρα ήταν πολύ φιλική και ζεστή.

 

 

 

 

 

Σίγουρα για την διοργάνωση των Specials Olympics απαιτούνται πολλά χρήματα και πολλή δουλειά. Πού βρίσκονται όλα αυτά; Υπάρχουν εθελοντές που βοηθούν στην διοργάνωση;

 

- Στην βάση τους τα Specials Olympics πραγματοποιούνται χάρη στους εθελοντές. Οι πόροι για την διοργάνωση τους προέρχονται  από δωρεές. Η συνεισφορά του κράτους είναι σε επίπεδο υποδομών, αθλητικών εγκαταστάσεων και γηπέδων. Οι αγώνες διοργανώθηκαν για πρώτη φορά στην Αμερική από τη γιαγιά Κέννεντυ η οποία οραματίστηκε αγώνες για παιδιά που δεν είχαν αλλού ευκαιρίες. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο υπάρχουν  πολλές κατηγορίες έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα να παίρνουν μέρος στους αγώνες  όχι μόνο παιδιά που είναι σχετικά καλά, αλλά και άλλα με σοβαρότερα προβλήματα. Χωρίζονται σε κατηγορίες και κάθε παιδί έχει τη δική του κατηγορία όπου μπορεί να διακριθεί. Έτσι δίνεται η ευκαιρία ακόμη και σε παιδιά με πολύ μικρές δυνατότητες να αγωνιστούν. Και αυτό είναι το πολύ ωραίο που γίνεται στα  Specials Olympics.

Ο θεσμός των αγώνων αυτών, από την Αμερική εξαπλώθηκε σιγά-σιγά σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Υπάρχουν δηλαδή οι φορείς των Specials Olympics κατά τόπους στα διάφορα κράτη και κάθε χρόνο διοργανώνονται αγώνες σε διάφορα κράτη. Μέχρι τώρα παγκόσμιοι αγώνες διοργανώνονταν μόνο στην Αμερική  γιατί μόνο αυτή μπορούσε να σηκώσει το οικονομικό  βάρος των αγώνων. Για πρώτη χρονιά πέρσι ανέλαβαν την διοργάνωση οι Ιρλανδοί και ήταν πάρα πολύ καλοί. Δούλεψαν  βέβαια τέσσερα χρόνια πολύ σκληρά . Τα Specials Olympics είναι κάτι ανάλογο με τις Ολυμπιάδες. Απαιτούνται στάδια, αθλητικές εγκαταστάσεις που είναι  αποκλειστικά γι’αυτούς τους αγώνες. Λειτουργούν σε εθελοντική βάση. Και οι προπονητές που ασχολούμαστε με τα παιδιά είμαστε όλοι εθελοντές όπως και οι συνοδοί και όλοι όσοι εμπλέκονται στην διοργάνωση των αγώνων, εκτός φυσικά από κάποια στελέχη που έχουν αυξημένες υποχρεώσεις και ευθύνες.

 

 

 

 

 

Οι εντυπώσεις σας από τους αγώνες;

 

- Μείναμε όλοι ενθουσιασμένοι. Η τελετή  έναρξης και η τελετή λήξης ήταν θαυμάσιες. Το σημαντικό ήταν ότι πήραν μέρος  και παιδιά με ειδικές ανάγκες στην τελετή και αυτό ήταν καταπληκτικό. Υπήρχαν 80000 άτομα μέσα στο γήπεδο που συμμετείχαν ενεργά στην όλη διαδικασία και ενθάρρυναν τους αθλητές.

 

 

 

 

 

 

Αν οι αγώνες γινόταν στην Ελλάδα, πιστεύετε ότι θα υπήρχε η ίδια προθυμία και ζεστασιά όπως στην  Ιρλανδία;

 

- Νομίζω πως από τη στιγμή που μια χώρα αναλάβει την διοργάνωση των αγώνων  θα γίνει το ίδιο πράγμα. Θέλω να πω επίσης ότι  εμείς σαν Ελλάδα έχουμε αναλάβει την διοργάνωση  ενός παγκόσμιου φεστιβάλ στη Ρόδο που θα διεξαχθεί τον Μάιο .Δεν είναι ακριβώς αγώνες. Θα υπάρχουν διάφορες εκδηλώσεις για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Πρόκειται για μεγάλη διοργάνωση, παγκόσμια με συμμετοχές από όλο τον κόσμο. Τα παιδιά θα αγωνιστούν σε τρία αγωνίσματα, κολύμπι, μπάσκετ και ποδήλατο. Θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν πιο πολύ σε άλλες δραστηριότητες που θα γίνουν σε συνδυασμό με την ενημέρωση τους πάνω στην Ολυμπιάδα του 2004. Παιδιά από το σχολείο μας  θα συμμετέχουν στο κολύμπι. Ελπίζουμε ότι θα είναι μια ωραία διοργάνωση. Έχουν ενημερωθεί όλοι οι κάτοικοι της Ρόδου, τα διάφορα  εκπαιδευτικά Ιδρύματα που λειτουργούν εκεί, οι πανεπιστημιακές σχολές, τα ΤΕΕ, τα ΙΕΚ κ.λ.π. και  είναι εθελοντές σ’ αυτή τη διοργάνωση. Ακόμη η Νομαρχία, η Δημαρχεία, και ξενοδόχοι εθελοντές προσφέρθηκαν να βοηθήσουν στη διοργάνωση του Φεστιβάλ.

 

 

 

 

 

Συνεχίζουμε την ενημέρωσή μας πάνω  στις δραστηριότητες του Ειδικού Σχολείου. Η κ. Λίγκα Μαρία θα μας μιλήσει σχετικά με την θεραπευτική ιππασία  που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του Ιππικού Ομίλου Σερρών .

 

Κυρία Λίγκα, τι ηλικίας είναι τα παιδιά που παίρνουν μέρος στο πρόγραμμα της Ιπποθεραπείας  και πόσες ώρες τη βδομάδα προπονούνται;

 

- Το πρόγραμμα της θεραπευτικής ιππασίας ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο. Είναι στα πλαίσια της δικιάς μου ειδικότητας της φυσιοθεραπείας δηλαδή, και απευθύνεται σε παιδιά με εγκεφαλική παράλυση , με νοητική στέρηση και με αυτισμό. Βέβαια επειδή είναι ένα ακριβό άθλημα βρήκαμε χορηγούς. Όλη τη χρονιά του 2003 χορηγός μας ήταν το ΚΡΙ-ΚΡΙ  και για την φετινή χρονιά θα είναι ο ΔΡΟΜΕΑΣ με μια πολύ γενναία χορηγία. Τα λεφτά αυτά είναι απαραίτητα για την υλοποίηση του προγράμματος. Ένα μέρος θα δοθεί στον ιππικό όμιλο για τα μαθήματα που κάνουμε, για κάποια επιμόρφωση του προσωπικού. Επίσης όταν θα έρθει το άλογο που μας υποσχέθηκε το Υπουργείο, θα χρειάζεται  σταυλισμό, που σημαίνει γύρω στις 3000 ευρώ το χρόνο. Αρχικά είχαμε μια επαφή με την Αθήνα, με κάποιες κυρίες Αγγλίδες που ήξεραν το πρόγραμμα και το ξεκίνησαν, όχι σε επιστημονική βάση βέβαια. Τα τελευταία τρία –τέσσερα χρόνια ένας συνάδελφος εκπαιδευτής ξεκίνησε κάτι ανάλογο εκεί  αλλά η προσπάθεια σταμάτησε. Πέρσι ήρθαν κάποιοι από το Υπουργείο και ενδιαφέρθηκαν να μάθουν περισσότερα για το πρόγραμμα. Ένα μήνα αργότερα  μας πήραν τηλέφωνο  και μας είπαν ότι θα μας πάρουν ένα άλογο. Βέβαια πέρασε ένας χρόνος και δεν έγινε ακόμη τίποτε γιατί μπλέξαμε με τη γραφειοκρατία. Τον Ιούνιο πήγα στη Βουδαπέστη όπου έγινε το παγκόσμιο συνέδριο θεραπευτικής ιππασίας, Ήταν η πρώτη μου επαφή πια μ’ αυτό το χώρο. Ήταν πολύ ενδιαφέρον. Έκανα πολλές επαφές, πολλές συναντήσεις. Ενημερώθηκα πάνω σε πολλές επιστημονικές μελέτες που γίνονται σχετικά με τη θεραπευτική ιππασία.

 

 

 

 

 

Που και πως βοηθάει η θεραπευτική ιππασία τα άτομα αυτά;

 

Απ:Θα ήθελα να πω κάποια άλλα πράγματα για να καταλάβετε καλύτερα την σπουδαιότητα της θεραπευτικής ιππασίας. Το Αύγουστο γίνεται ένα σεμινάριο δέκα ημερών ,στη Σουηδία από τους καλύτερους φυσιοθεραπευτές της Ευρώπης και απευθύνεται μόνο σε φυσιοθεραπευτές. Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω αυτό το πολύ ενδιαφέρον σεμινάριο και να συμπληρώσω τις γνώσεις μου πάνω στην ιπποθεραπεία.  Εκεί για δέκα μέρες, η υπεύθυνη του σεμιναρίου μας δίδαξε μόνο την τεχνική της κίνησης του αλόγου, και πως αυτή νευρομυικά δρα στο κορμί του παιδιού που ιππεύει.. Πρόκειται για μια πολύ πολύπλοκη διαδικασία. Αυτές οι γνώσεις σε συνδυασμό με την εμπειρία των είκοσι ετών που έχω δουλεύοντας με τα παιδιά με Ειδικά προβλήματα. με βοήθησαν να συμπληρώσω το κομμάτι των γνώσεων που μου έλειπε σχετικά με την θεραπευτική ιππασία. Τώρα κάνω και εγώ η ίδια μαθήματα ιππασίας για να μπορώ καλύτερα να προσεγγίσω το θέμα και να βοηθήσω τα παιδιά.

Κάθε Τρίτη και Πέμπτη πάμε με τα παιδιά στις εγκαταστάσεις του Ιππικού Ομίλου, για δυο ώρες.

 

 

 

 

 

Που βοηθάει ακριβώς η Ιπποθεραπεία;

 

- Κατά, αρχάς πρέπει να πω ότι τα παιδιά είναι πολύ κουρασμένα από τη μακροχρόνια φυσιοθεραπεία στη οποία υποβάλλονται από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Βέβαια η ιπποθεραπεία δεν μπορεί να αντικαταστήσει την  κλασσική φυσιοθεραπεία, όμως τη συμπληρώνει. Βοηθάει πολύ στη ομαλοποίηση του μυϊκού τόνου. Αν έχεις ένα παιδί με σπαστικότητα, νορμαλοποιεί τον τόνο του, το φέρνει σχεδόν στα φυσιολογικά και αν έχεις ένα παιδί με χαλαρή παράλυση, έχουμε ένα καλύτερο συντονισμό των μυών του. Το παιδί πάνω στο άλογο δέχεται το λεπτό 110 ωθήσεις και αυτές οι ωθήσεις είναι προς τρεις κατευθύνσεις, μπρος-πίσω, αριστερά-δεξιά και περιστροφικές. Το σημείο επαφής του παιδιού με το άλογο είναι η λεκάνη. Κατ’ αρχήν, το παιδί πρέπει να είναι καλά στημένο πάνω στο άλογο. Αμέσως δέχεται τις ωθήσεις αυτές, περνάν μέσα από το κορμί του, βοηθάν στη στήριξη του κεφαλιού του και αυτό βγαίνει και στα άκρα του. Η ιπποθεραπεία βοηθάει επίσης πολύ στο συντονισμό των κινήσεων του. Βοηθάει πολύ στην ισορροπία του, πράγματα που μας λείπουν στην εγκεφαλική παράλυση. Θα ήθελα να τονίσω ότι η θεραπευτική ιππασία δεν είναι μια βόλτα πάνω στο άλογο. Πρέπει να γίνεται οπωσδήποτε από φυσιοθεραπευτή σε σχέση ίσως με κάποιο φυσίατρο και να αξιολογούνται τα περιστατικά πριν ανεβούν στο άλογο  και μετά το πρόγραμμα.

Εμείς ήδη σε έναν μαθητή μας που παρακολουθεί το πρόγραμμα είδαμε πολύ μεγάλη διαφορά στο στήσιμο του κορμιού του και στο περπάτημα του.

Μπορείτε μια μέρα να έρθετε στον Ιππικό Όμιλο την ώρα του μαθήματος και να παρακολουθήσετε την όλη διαδικασία. Έτσι θα μπορέσετε να καταλάβετε καλύτερα αυτά που σας λέω.

 

Σας ευχαριστούμε πολύ για τα τόσο ενδιαφέροντα πράγματα που μας έχετε πει και

ελπίζουμε να έχουμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά αυτή την τόσο αξιόλογη προσπάθεια σας.

 

 

 

 

 

Η ΙΠΠΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

 

Πρόκειται για ένα αποτελεσματικό, ανώδυνο τρόπο αντιμετώπισης τόσο κινητικών όσο και ψυχικών δυσλειτουργιών. Τα αποτελέσματα που παρατηρήθηκαν σε παθήσεις όπως οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, το σύνδρομο DOWN, ο αυτισμός και η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι εντυπωσιακά. Η ιπποθεραπεία βελτιώνει σημαντικά την κίνηση, την αίσθηση ισορροπίας, το συγχρονισμό. Παράλληλα ενδείκνυται για την αντιμετώπιση συναισθηματικών διαταραχών αφού αυξάνει την αυτοπεποίθηση του ασθενούς, την ικανότητα μάθησης και συγκέντρωσης όπως και την αντίληψη του χώρου. «Οι αντιδράσεις των ασθενών που ακολούθησαν το πρόγραμμα είναι πολύ θετικές και αυτοί που ξεκίνησαν κάποιο πρόγραμμα δεν το διέκοψαν ποτέ» επισημαίνει η κ.Καρουζάκη, πρόεδρος της Θεραπευτικής Ιππασίας στην Ελλάδα.

«Πριν από ενάμιση χρόνο που ξεκίνησα θεραπευτική ιππασία δεν μπορούσα ούτε να μιλήσω, ενώ τα κινητικά προβλήματα που έχω έχουν περιοριστεί κατά πολύ» δηλώνει εμφανώς χαρούμενη και αισιόδοξη η 21χρονη Δανάη Ξεπαπαδέα, η οποία είχε καθηλωθεί  σε αναπηρικό καροτσάκι ύστερα από τροχαίο ατύχημα. «Λατρεύω τα άλογα και συνιστώ την ιπποθεραπεία σε όλους» λέει η Δανάη.

Στην Ελλάδα λειτουργεί στο Γουδί, η Θεραπευτική Ιππασία Ελλάδας από το 1983 ως πρόγραμμα της Εταιρείας σπαστικών και επίσημα, ως αυτόνομο μη κυβερνητικό, εθελοντικό σωματείο ενώ παράρτημα διατηρεί και το Ειδικό Σχολείο Σερρών. Η δράση του επεκτείνεται στους τομείς της θεραπευτικής ιππασίας, της ιπποθεραπείας και του αθλητισμού και είναι προσιτή σε όλους αφού το κόστος είναι ιδιαίτερα χαμηλό, με μικρές διακυμάνσεις, ανάλογα με την περίπτωση. Οι ειδικοί που εμπλέκονται σε αυτή την μορφή θεραπείας είναι φυσιοθεραπευτές, φυσίατροι, εκπαιδευτές ιππασίας, ενώ την ασφάλεια των ιππέων εξασφαλίζουν ο οδηγός του αλόγου και οι βοηθοί του.

(Απόσπασμα από το άρθρο «Τα άλογα σε ρόλο «θεραπευτή» που δημοσιεύτηκε στις 7/2/2003 στο Σερραϊκό Θάρρος)

 

 

 

Επιμέλεια κειμένου

και συνέντευξης:

Θεοχαρίδου Αντωνία

theochar@sch.gr